כדאיות עסקית

לקבלת פרטים והזמנת פגישת היכרות, נא למלא הפרטים להלן:

כדאיות עסקית

כדאיות עסקית
כולנו מכירים את: "אני קונה ב- 10 ₪ מוכר ב- 20 ש"ח ועושה את ה 10% שלי..."
האם אתה באמת מרוויח ? "כמה זה באמת עולה לי ?"

בלשון בעלי העסקים : " כמה עולה לי לסובב במפתח בדלת ?"
כמה עולה לי לומר בוקר טוב בעסק ?"

שאלת הכדאיות היא עניין סובייקטיבי -
תלוי כמה אני רוצה להביא הביתה בסוף החודש, ולחשב לאחור...

כל אחד יכול לחשב כדאיות עסקית, לא חייבים להיות בוגרי אוניברסיטה
מספיק לדעת את 4 פעולות החשבון היסודיות + אחוזים ... והמחשבון עושה הכול...

נקודת האיזון... כאשר ההכנסות וההוצאות שוות, הרווח = 0.00 ש"ח

חישוב נקודת האיזון נעשה ב 2 דרכים עיקריות :
1. בעסק המוכר מגוון מוצרים, היקף המכירות בנקודה בה ההכנסות וההוצאות מאוזנות (שוות). בנקודה הזו העסק מאוזן, אינו מרוויח ואינו מפסיד
2. כמות המוצרים שעלי למכור כדי להגיע לאיזון

מיון סוגי הוצאות/העלויות בעסק :
  1. עקיפות (קבועות/כלליות), אינן קשורות להיקף המכירות. ומרגע שסוכמו, אינן נשלטות כגון: שכ"ד, ארנונה, הנח"ש, ביטוח וכ'
  2. ישירות (משתנות), שניתן לייחס אותן ישירות למוצר ההוצאה נשלטת. קנינו – יש הוצאה, לא קנינו אין. ניתן לקשר אותה להכנסות הצפויות
התמחיר (והרווחיות)
כדי להגיע לכדאיות, רווחיות, חובה לדעת מושגי יסוד בתמחיר
מטרת התמחיר היא לענות על השאלה המרכזית: "כמה זה באמת עולה לי ?"
  1. התמחיר = COSTING - קביעת העלות ליח' מוצר/שירות – זהו עניין חשבונאי. השאלה החשובה בנק' זו היא לדעת להעמיס את החלק היחסי של ההוצ' הקבועות על מחיר הקניה של המוצר = העלות האמיתית של המוצר
  2. המחרה = PRICING - קביעת המחיר שאקח מהלקוח - זהו עניין שיווקי אקח את המחיר המכסימלי שהשוק שלי מוכן לשלם
דו"ח רווח והפסד :
מראה ההכנסות פחות ההוצאות = רווח/הפסד זהו דו"ח חשבונאי, על פיו משלמים מס הכנסה (וביטוח לאומי).
הדו"ח אינו מראה היכן הכסף אלא רק את פוטנציאל הרווח.
המע"מ, ההלוואות ויתרות הבנק, אינם נזכרים בו כלל.
עסק יכול להיות רווחי, חשבונאית ועדיין חדל פרעון, תזרימית !

המאזן :
צילום מצב העסק מבטא את היחס שבין הנכסים להתחייבויות. המאזן מראה צילום מצב רגעי ונכון ליום עריכתו בלבד (בד"כ בסוף שנה ב- 31 בדצמבר ) אודות היחס שבין:
  1. התחייבויות והון עצמי = כסף נכנס ( IN ) מהיכן הגיע המימון? למי הפירמה חייבת כספים ?
  2. נכסים = היכן, באיזה חלק של העסק השקענו את הכסף ? על מה הוצאנו ? = כסף יוצא (OUT)
(חשוב להבין שהשפה החשבונאית היא הפוכה לשפה הרגילה: חייבים וזכאים, נכסים והתחייבויות)

תחזית תזרים המזומנים (תזמ"ז)
או בכינויו החביב עלי... ! SHOW ME THE MONEY
ה-תזמ"ז מראה את תנועות המזומנים בעסק בזמן אמיתי (במועדם) לאורך כל התקופה וכוללת את המע"מ, ההלוואות, ביחס ליתרה בבנק ולמסגרת האשראי
זהו כלי השליטה המרכזי של בעל העסק, מנוהל ע"י בעל העסק ולא ע"י הרו"ח...

כל בעל עסק חייב לנהל גיליון תחזית תזמ"ז, משתי סיבות נוספות עיקריות:
  1. נכון, איננו יודעים לנבא ההכנסות. והרי ההוצאות ידועות... אז מאין תבואנה ההכנסות אם לא ממכירות...? ואם אנו רואים באמצע החודש שאנו בפיגור בהכנסות, עדיין יש לנו מה לעשות ולא להיות מופתעים למשל, ש"פתאום" ירד לנו שיק בחשבון הבנק...
  2. בקבלת החלטות האם לקבל הזמנת עבודה, מכרזים (בתמחור נמוך, כדי לזכות...) וביחס לתנאי התשלום כדי שנחזיק מעמד ונישאר בחיים עד שהכסף יגיע...
מסגרת האשראי בבנק – חשוב שתהיה, על כל צרה...
עדיף לא לנצלה ובוודאי אין לחרוג ממנה... לאמיתו של דבר זוהי ההלוואה היקרה ביותר שלוקחים פעם אחת ומשלמים את הרבית הגבוהה לאורך כל הדרך

תכנית השקעה - מקורות ושימושים
מהיכן מגיע הכסף ולהיכן מיועד (העיקרון מזכיר את המאזן). מומלץ שהשקעה בעסק תבוצע בד"כ מתוך תקציב מיוחד שיועד למטרה זו ולא מתוך הכסף לניהול השוטף (ההון החוזר)

חברה בע"מ או עוסק פרטי
רבים מתלבטים בסוגיה זו, מסיבות רבות ומגוונות, חלקן אגדות. מומלץ להתייעץ עם רו"ח, וגם כאן יש לי עצה: "מבחן צ'רלי"
- אם אינך מבין, אל תתבייש לשאול שאלות פשוטות... וגם... אין שאלות טיפשיות יש רק תשובות טיפשיות

חוק פרטו 80/20
זהה מי הם 20% הלקוחות/המוצרים המביאים 80% מההכנסות...

הכל עניין של גישה - מחשבה בוראת מציאות קיימת
ההבדל בין יום טוב ליום רע, זו הגישה איתה אתה קם בבוקר...

יצירתיות זה שם המשחק - "חשוב מחוץ לקופסה..."
אם תמשיך לעשות מה שתמיד עשית... תמיד תגיע לאן שהגעת...

הפחד לטעות...
"אם תחשוב כי תיפול... כבר נפלת..." (קיפלינג)
ממליץ לקחת הפחד לכיוון היראה המאתגרת, הבונה - ולא לחרדה המשתקת ההרסנית. אל תפחד לטעות, התכונן ולמד, עשה, ואם לא הצלחת, שפר/תקן ונסה שנית.

"רק האפיפיור אינו טועה..." (עממי)
סיכון מחושב – כן ! סיכון טפשי – לא !!!
"מי שאינו נוטל סיכון, לא שותה שמפניה..." (פתגם עממי רוסי)

לסיכום, מס' טיפים:
  • אפקט השרשרת – אתה חייב לפעול כראוי בכל 5 היסודות עליהם עומד העסק, כל החוליות חשובות ! (מוצר, שיווק, תפעול, ניהול פיננסי, היזם). כידוע, חוזקה של השרשרת תלוי בחוזקה של החוליה החלשה....!
  • להגיע לרווחיות, דורש עבודה קשה - אין קיצורי דרך, וזה עדיין החלק הקל, יחסית.
  • לשמור על ההצלחה ולהמשיך לצמוח, זה החלק הקשה...!
  • על חטא היוהרה בעסקים (ובחיים, בכלל) משלמים מחיר כבד ברגע שהיזם מרגיש שנכנס כסף ומתחיל לעשות "שופוני", קונה רכב חדיש ויקר וכד' , בד"כ באשראי בנקאי נדיב... ואז... למעשה "נרדם בשמירה", "וישמן ישורון..." , משקיע פחות מאמץ, המתחרים עוקפים אותו בזריזות. כי הם רעבים עדיין... "גונבים לו את הנשק ומכוונים אותו נגדו...!"
  • הייה "רעב" לאתגר, לעשייה ולשאיפה להצלחה, ואל תהיה "מלא" מעצמך...!!!" משל הנמר והאיילה, בג'ונגל האפריקאי... ("כשאתה קם בבוקר, התחל לרוץ...")
לסיום – אל תנסה לחנך את השוק...
"אל תלך נגד הטבע... פשוט כוון המפרש שלך לכיוון הרוח..."

בהצלחה, תודה !
הכותב הינו מנטור עסקי עתיר ניסיון, אשר ישמח לסייע לך בהשגת המיומנויות החיוניות להצלחה. לקבלת פרטים והזמנת פגישת היכרות, ניתן למלא את הטופס למטה.
אבי פיגנבאום

הדרך לעצמאות כלכלית מתחילה כאן.

לקבלת פרטים והזמנת פגישת היכרות, נא למלא הטופס:
רוצה למכור יותר?
רוצה למכור יותר ולהרוויח הרבה יותר ?
אשמח ללוות אותך בדרך להצלחה.
חתימה של אבי פיגנבאום
חזור למעלה